Tuesday, March 9, 2010

Kakak Mithali

Maghrib tadi... sedang saya menuju ke ruang tamu... saya dengar kakak mengimamkan solat adik2nya... terharu rasa.... sambil baca fatihah dan surah al-ikhlas dengan lantang... sambil adik2 ikut dari belakang (ikut cara depa la)...
terus la saya mengintai dari pintu... amat terharu la saya bilamana saya lihat imad menggunakan kerusi utk solat.... elok aje... imad mmg tak concentrate, bila saya intai.. dia nampak saya n senyum.... saya bagi isyarat jari dimulut agar dia diam.... nak menitik airmata saya, dengan kesungguhan kakak, dengan impatinya pada imad....selesai solat.. saya lihat.. kakak bagi isyarat supaya adik2 nya ikut dia berdoa....

'YA ALLAH.... ampunkan dosaku, dosa ibu bapaku, dosa adik2 ku..... YA ALLAH.... semoga aku dan adik2ku menjadi orang yg cerdik dan cemerlang, semoga adikku danish imran, sihat dan gembira selalu.... amin...

memang doa itu yang selalu saya ajar pada dia... sepatutnya panjang lagi.. tapi budak2 kadang2 lupa...tapi tak pernah la saya specific untuk dia menyatakan doa untuk imad... mmg masa nih saya dah menangis dah... huhuhu.. tersentuh naluri keibuan saya... sesungguhnya.. saya memang boleh bergantung harap pada kakak... semoga kakak menjadi anak yang solehah dan berjaya dan cemerlang didunia dan akhirat... semoga kakak akan sentiasa mendoakan saya kala saya sihat dah sudah tiada nanti.....

bila kakak nampak saya.. dia tanya kenapa saya nangis... saya ckp...'saya sayang dia'.....
dan disitu juga membuatkan saya terfikir... kenapa la saya tak sedar dan alpa dengan keadaan imad....padahal tiada yang susah dalam Islam.... segalanya mudah.... alhamdulilah.. hari ini saya belajar satu perkara.... Terima kasih Kakak!!!!

and lepas nih saya akan latih imad solat menggunakan kerusi.... insya ALLAH.....

1 comment:

Kay said...

Salam,
Syukur Alhamdulillah..
Syera merupakan rahmat buat Kak Eta.
InsyaAllah...