Tuesday, April 19, 2011

My dear Kakak

ALHAMDULILAH… tak tau la keberapa kalinya, saya merasakan, saya sangat2 beruntung mempunyai kakak as my eldest doter… her patience kadang2 buat saya terharu dan kadang kala juga rasa bersalah… Do I burden her with huge responsibilities????


Pernah post di fb to thank her for helping me out… ada yang komen, apa saja la anak yg berusia 10thn berkorban utk keluarga.. bukannya cari kayu api and tolong angkat air….. yess I agree… apalah sangat kudrat kakak utk saya… apalah sangat pengorbanan kakak tuk saya pada mata orang lain… tapiiii pada saya, kesabaran kakak amat2 la mengagumkan saya…


Pada saya.. jika saya ditempat kakak, tak mungkin saya mempunyai sabar yg begitu…maksud saya pada umur yang belum pun cukup 10 thn ini….


dialah yang kemaskan tempat tido imad, uruskan imad di waktu pagi, walaupun kadang2 merungut sbb imad lambat atau melengah2kan waktu, dia la jugak tukang tekan flush button bila imad usai membuat ‘urusan’nya… tak kira waktu apa pun…pagi, mlm, tgh tgk tv, tgh melayan novel… dia bgn dan buat… saya boleh harapkan dia utk mengalah demi adik2… walaupun paksa rela… kadang2 saya tertidur awal.. dialah yang akan pastikan imad ber’diaper’ sblm tido… dia akan pastikan beg adik2nya tersusun di pintu bilik utk urusan esok, dia jugalah yg buatkan hanis susu kalau hanis berkeras juga nak susu….menyiapkan adik2, menolong membuat kerja rumah yang ringkas2 menyapu, ambil kain di ampaian, solat jemaah dengan adik2 dikala ibu ‘bercuti’… dia la juga yg mengajar imad bersolat duduk diatas bangku walapun imad main2….


macam mana tak tersentuh hati saya… bila dikenang pengorbanan kakak… mmg bukan pengorbanan yg besar bagi setengah2 orang.. tapi bagi saya kakak betul2 meringankan beban saya… menjaga adik2 walaupun adakalanya berselisih faham…


Ada jugak perangai dia yg buat saya melenting.. tapi bila dikenang2 balik its just a small2 thing yg kadang2 dia terlupa dan melengah2… mmg dia agak lengah…harus sering diingat, harus ditambat agar cepat mengejar waktu…agar ingat segala pesan ibu…


To kakak, if one day u r reading this… I love u so much, nothing can compare my love to you, thanks for understand me, thank you for being there with me, thanks for everything… harapan ibu.. semoga kakak menjadi anak yang solehah, berjaya di dunia dan akhirat, menjadi kakak kebanggaan utk adik2...

2 comments:

dayang lenny said...

Huhu... Terharunyer...

FaRah Baharom said...

terharu-nya sy baca. sebak pun ye tersentuh hati ke-ibuan saya.